Khamis, 8 Oktober 2015

Kembara Afghanistan oleh Travelog ET


Sampai sahaja di rumah, saya mula membaca Kembara Afghanistan yang ditulis oleh Siti Noridah. Beliau mengembara secara solo ke Afghanistan pada bulan November 2014. 

Membaca travelog ini seolah-olah penulis bercerita dengan saya. Tidak langsung berasa bosan sehingga mukasurat yang terakhir.

Tahniah Siti! Anda sungguh cekal dan berani melalui pengalaman yang unik dan mencabar. Walaupun saya tidak sampai ke negara yang mempunyai sejarah peperangan ini, saya dapat merasakan detik-detik cemas yang dialami Siti semasa berada di sana.

Saya sendiri tidak akan sampai ke Afghanistan. Siti telah menceritakan sisi Afghanistan melalui pengalaman yang beliau lalui. Beberapa gambar yang disisipkan menunjukkan keindahan bumi Afghanistan. Gunung, gurun dan tasik sebagai bukti kebesaran Ilahi. Dan tapak monumen yang musnah akibat kerakusan tangan manusia.

Terima kasih Siti kerana merakamkan pengalaman yang berharga dan saya dapat membacanya. Saya ingin bertemu Siti dan mendengar lebih banyak cerita kembara anda.

Saya percaya ada banyak lagi kisah yang tidak dapat dimuatkan dalam buku ini. Namun, naskhah ini cukup untuk membuatkan pembaca 'mengembara menerusi ayat demi ayat' seperti yang dinyatakan di bahagian awal buku.

Walau di mana pun pengembara itu pergi, dia tetap rindukan tanah airnya. Apabila berada jauh di tempat yang asing, kita akan membuat perbandingan apa yang kita miliki di Malaysia.

Pengalaman itu amat bernilai harganya sama ada kita pergi ke negara yang membangun, negara yang mundur, negara jiran atau negara yang tidak kita fahami bahasanya.

Kembara Afghanistan boleh anda dapatkan daripada Our Touch Community. Sebahagian daripada hasil jualan akan disalurkan kepada dana Our Touch.

Di sebelah kanan, adalah travelog saya dan Noor Hayati Yasmin ke Melbourne dan Sydney dalam Sepuluh Hari. Anda juga boleh memesan buku ini. Sebahagian hasil jualan sehingga 31 Oktober 2015 juga akan disalurkan kepada dana Our Touch.

5 ulasan:

  1. Browse the latest horny desi Indian sex stories which are simply the best. Follow the best sexy sex stories in hindi. indian sex stories

    BalasPadam
  2. Buy gifts for new mom, anniversary gifts, birthday gift, Christmas gifts all under one roof. Buy gifts at affordable prices and as per your choice. thoughtful gifts for men

    BalasPadam
  3. Apply for freelance modelling jobs, freelance influencers jobs, freelance painter jobs, freelance stylist jobs, freelance makeup artists jobs in India. jobs for artist

    BalasPadam
  4. In quest to know what are the trending topics in india? Get all the latest topics here and know which trends are going viral here. upcoming web series hindi

    BalasPadam
  5. Searching the best convection microwave oven under 15000 with wore range availability. Shop
    now! best microwave convection oven

    BalasPadam